Najciekawsze informacje z rynku:
Regał Nowości » Aktualności » Znamy 10 warunków, które musi spełnić książka, by stać się czytelniczym BESTSELLEREM!

Znamy 10 warunków, które musi spełnić książka, by stać się czytelniczym BESTSELLEREM!

Mamy dobrą wiadomość dla pisarzy. Już wiadomo, jak trafić na pierwsze miejsce listy bestsellerów New York Timesa i osiągnąć sukces na miarę E.L James (Pięćdziesiąt twarzy Greya sprzedało się w nakładzie 125 milionów egzemplarzy) czy Dana Browna (Kod Leonarda da Vinci może się pochwalić wynikiem 80 mln egzemplarzy).

10 WARUNKÓW, KTÓRE MUSI SPEŁNIAĆ KSIĄŻKA, BY STAĆ SIĘ BESTSELLEREM

Jodie Archer i Matthew L. Jockers, autorzy wydanej książki The Bestseller Code (Kod bestsellera), opracowali algorytm, który ich zdaniem pozwoli określić, czy książka będzie hitem. A jeśli powstałe już dzieło test przejdzie negatywnie, system podpowie, co zmienić, by miliony czytelników je pokochały. Pod lupę wzięto książki z list bestsellerów New York Timesa. Przeanalizowano typy bohaterów, opisy uczuć, rodzaje intryg, ale też takie cechy, jak długość zdań czy rodzaj używanych czasowników.

I już wiadomo, że:

1. Potencjalny bestseller nie powinien mieć wielu wątków, sześć to gwarancja porażki. Idealnie, jeśli dwa główne wątki zajmują po 30 procent objętości, trzeci – 10 procent.

2. Na pierwszych 40 stronach trzeba już czytelnika chwycić za serce, a emocje powinny wręcz buchać.

3. W kwestii czasowników: lepiej, jeśli bohaterowie „potrzebują”, „pragną” i „biorą”, niż żeby tylko „oczekiwali” czy „domagali się”.

4. Bohater nie powinien być jednorożcem, rycerzem, kapłanką ani hrabią, ostrożnie też z karłami.

5. Intymność, bliskie relacje między ludźmi to absolutna konieczność, za to seks okazał się przereklamowany; wcale nie sprzedaje się tak dobrze, jak mogłoby się wydawać. Wielki sukces cyklu o Greyu to najwyraźniej kwestia nie tyle opisów scen erotycznych, co zastosowania sprawdzonego schematu: mężczyzna spotyka kobietę i…

6. Problemy emocjonalne – trzy razy tak, bez tego bestseller się nie obejdzie.

7. Bohaterowie działają bez zastanowienia, kieruje nimi raczej instynkt niż rozum. Wniosek: nie róbcie główną postacią filozofa. Jaume Cabré dla „Cienia eunucha” wydawcy by raczej nie znalazł. Hamleta też ludzkość by nie poznała.

8. Dobrze, jeśli postaci dyszą i sapią, a to, czy z powodu seksu (patrz: Grey), czy dlatego, że przed kimś uciekają (powieści Dana Browna) jest już sprawą drugorzędną.

9. Fabuła musi być jak rollercoaster, a poziom adrenaliny wysoki zarówno u bohaterów, jak i u czytelników.

10. Na koniec dobra wiadomość: autor może być zarówno kobietą, jak i mężczyzną, bo wśród autorów bestsellerów żadna płeć nie zdobyła wyraźnej przewagi.

Kod-algorytm jest wciąż w posiadaniu jego twórców, w książce uchylili tylko rąbka tajemnicy. Bestsellometr analizuje aż 2800 cech utworu. Podobno zakupem systemu zainteresowani są hollywoodzcy bossowie. Wierzą, że mając w ręku takie narzędzie, nie będą ryzykować, nabywając prawa do ekranizacji tej czy innej książki. Wydawcy na szczęście są póki co sceptyczni.

Dodaj komentarz

Przewiń do góry strony